Powertrack és una empresa extremenya que ha desenvolupat un nou sistema de transmissió, anomenat InfiTRAN, que millora l’eficiència dels vehicles híbrids i elèctrics. Aquest sistema també es pot aplicar a la producció d’energia eòlica. L’empresa ha estat guardonada en els Premis EmprenedorXXI. José Milara, el seu cofundador, espera que aquest reconeixement sigui l’empenta que Powertrack necessita per consolidar-se com una de les empreses tecnològiques més punteres del nostre país dins el sector de l’automoció.
Què us va motivar a presentar-vos als Premis EmprenedorXXI i què us ha aportat com a empresa?
Avui dia, el reconeixement que representa aquest premi a escala autonòmica ens ha aportat visibilitat i ha obert la possibilitat de tenir inversors i socis tecnològics.
Com va sorgir la idea de crear el sistema InfiTRAN, patentar-lo internacionalment i fundar la vostra pròpia start-up?
InfiTRAN té els seus orígens en una start-up prèvia, anomenada ECOCHE, que vaig fundar juntament amb Mario Fernández. L’objectiu d’aquesta empresa era trobar un model que ens permetés transformar vehicles de combustió en elèctrics. Més tard es va unir al projecte Ricardo Arrondo, que en aquell moment estava centrat en el disseny d’electrònica ECO. Després d’un temps treballant en el model de vehicle elèctric i en la transformació de vehicles de combustió a elèctrics 100%, vam veure que era molt més viable centrar-nos en un producte concret: la transmissió. Això ens permetria aconseguir el nostre objectiu, entrar en la mobilitat elèctrica i ser part del procés de transició dels vehicles amb motor de combustió als elèctrics, passant pels híbrids. Al cap i a la fi, InfiTRAN es pot fer servir en els diferents models i millora les prestacions per a cada cas concret.
Què és el sistema InfiTRAN (sistema de transmissió de potència) i com funciona?
InfiTRAN és un sistema de transmissió. Està basat en el model contínuament variable amb derivació de potència i en el mode de variador de politges amb corretja metàl·lica i relació de trens epicicloidals. El sistema InfiTRAN permet, amb una entrada de revolucions constants del motor, que es puguin obtenir a la sortida la velocitat i el parell necessaris en funció de les necessitats del vehicle.
De quines parts consta el sistema i quines són les seves aplicacions pràctiques?
InfiTRAN es compon de dues politges i diversos conjunts d’engranatges pensats perquè el motor, sigui del tipus que sigui, funcioni en la franja òptima de revolucions. És per això que hem centrat el nínxol de negoci en l’automoció. A més d’aquest sector, el nostre sistema de transmissió es pot fer servir en altres àrees, com per exemple en molins eòlics, cosa que permetrà millorar la seva eficiència en la producció d’energies renovables. Disposem d’un disseny que optimitza el seu funcionament i millora el rendiment del motor.
En què consisteix la tecnologia CVP i quin paper juga dins el sistema InfiTRAN?
CVP és l’acrònim de Potència Contínuament Variable, un valor que, unit als diferents trens d’engranatges, ens permet desenvolupar InfiTRAN. Com que és un sistema contínuament variable, permet que no hi hagi salts esgraonats en els canvis de velocitat i que els processos siguin fluids, amb la qual cosa s’eviten els pics de consum i tensió.
Quin estalvi energètic suposa per a un vehicle utilitzar la vostra tecnologia?
El nostre sistema genera un augment d’autonomia en vehicles de combustió d’un 15%, mentre que en els elèctrics redueix el consum energètic en un 8%. Els models de caixa de canvi manual, automàtica o CVT es caracteritzen per augmentar les revolucions per després baixar-les fins a un punt òptim. Totes les persones que han conduït un vehicle amb CVT o caixa de canvi automàtica han pogut comprovar que quan premen l’accelerador les revolucions augmenten ràpidament i quan arriben a la velocitat que volies, van baixant. Això, en els vehicles de combustió, genera un alt consum en els motors tèrmics i híbrids.
En el cas dels vehicles 100% elèctrics, actualment no es fa servir la caixa de canvis. Això fa que quan trepitgem l’accelerador, el motor ens dona tot el parell. El que passa és que els cotxes elèctrics no estan endollats a la xarxa elèctrica i la seva energia s’emmagatzema en bateries. Per tant, si accelerem i no tenim el nostre CVP InfiTRAN, es genera desgast en el motor pels pics de tensió, un factor que provoca desgast en les bateries. Per tant, l’ús del CVP InfiTRAN garanteix l’estalvi de consum i la durabilitat del motor i les bateries.
I per a una empresa del sector energètic?
En el sector de la producció d’energia renovable, com per exemple l’energia eòlica, el nostre sistema garanteix que, encara que la velocitat del vent sigui baixa, la producció d’energia sigui constant. És a dir, gràcies a InfiTRAN, hi ha un augment en les prestacions de la producció d’energia elèctrica.
Quins són els avantatges principals d’InfiTRAN?
InfiTRAN proporciona una reducció dels requisits de parell i potència del motor i, per tant, de la seva mida, d’un 25%. Ofereix, també, un augment d’autonomia d’un 15% en vehicles de combustió i un 8% en vehicles elèctrics, gràcies al funcionament en l’àrea de màxima eficiència del motor. D’altra banda, el sistema simplifica l’electrònica de potència del vehicle i, a més a més, redueix els costos de fabricació, gràcies a la seva versatilitat i a la seva àgil implementació en el sistema de producció.
Què diferencia InfiTRAN d’altres sistemes del mercat? Quina és la importància de la reversibilitat en el vostre producte?
El sistema InfiTRAN, a diferència d’altres sistemes, obre un ampli ventall de possibilitats en diferents mercats. En l’automoció, per exemple, per a unes revolucions òptimes garanteix la variació de velocitat fins i tot en marxa enrere. Mentre que, en el cas de l’eòlica, a una entrada variable garanteix una sortida constant. En tots dos casos, el disseny mecànic i electrònic ens dona la millora de les prestacions en els dos sistemes i garanteix la seva eficiència i un millor funcionament.
Penseu en la internacionalització?
Desenvolupar aquest projecte té com a principi la internacionalització, bàsicament perquè InfiTRAN és un component que s’utilitza en tots els vehicles. Poder implementar-lo en un model i mostrar els seus avantatges ens obrirà el camí a la internacionalització en aquelles marques d’automoció que decideixin utilitzar el nostre producte en els seus vehicles. Aquest projecte ha de poder arribar als OEM (fabricants d’automòbils); és l’objectiu des del principi, per això la internacionalització és obligada.
Parla’ns de la vostra nova planta pilot. Quants llocs de treball generarà?
El primer any, que dedicarem a l’optimització del desenvolupament, la plantilla de l’empresa arribaria a unes dotze persones. A partir de l’optimització del disseny i l’inici de la industrialització, podríem arribar a vint-i-cinc persones, perquè ja començaríem la feina a la planta de fabricació. El nostre objectiu real és poder tenir una planta de desenvolupament continu, en què es crearien diferents plataformes de treball amb un creixement escalable. Possibles llocs de treball? Potser unes cent persones els propers deu anys.
Quins són els esculls principals que heu superat per aconseguir assolir l’objectiu de crear la vostra pròpia empresa?
Al principi, la part econòmica, l’obtenció de fons que ens permetessin desenvolupar el projecte. A més dels fons propis, hem hagut de recórrer a finançament per aconseguir el capital que ens permetés desenvolupar aquest projecte.
Com a empresa extremenya, penseu que la vostra companyia es podria convertir en el dinamitzador econòmic d’una comunitat autònoma amb poques companyies centrades en el sector automobilístic?
Sí, sempre pensem que seria un motor d’innovació i desenvolupament d’un nínxol de mercat que encara no s’ha desenvolupat a Extremadura, ni a Espanya en general. A causa de l’escassetat del suport econòmic rebut, estem desplaçant el nostre personal a la Universitat Politècnica de Madrid de forma provisional. També ens estem acostant a la Comunitat de Navarra, on hi ha el nostre soci, per poder aprofitar les seves instal·lacions. Només així podrem trobar possibles inversors i/o indústries paral·leles en què puguem trobar partners que ens permetin continuar creixent.
On us veieu com a empresa d’aquí a deu anys?
Llavors ja haurem desenvolupat la transmissió per a vehicles i esperem estar fabricant transmissions per a les marques OEM que apostin pel nostre sistema i tecnologia. Això ens haurà donat pulmó financer per desenvolupar noves aplicacions centrades en l’energia eòlica, que probablement podrem implantar aviat.
Com veus l’emprenedoria a Espanya? Hi heu notat algun canvi aquests últims anys?
A Espanya l’R+D s’entén d’una forma errònia. En aquest país es dona molt poc suport a la innovació, cosa que fa que depenguem d’altres països. Creiem que s’hauria d’apostar més per la innovació, igual que es fa amb altres sectors, com l’agrícola, per exemple. A Extremadura hi ha moviment, però crec que es continua apostant per la producció, no per la innovació i el desenvolupament de noves tecnologies. Sobretot en el nostre sector, pel que hem vist, el suport econòmic va a projectes productius ja consolidats, no a la creació de noves tecnologies que comportin un petit risc en capital/temps. Ens agradaria que la Comunitat d’Extremadura es convertís en una regió productora de tecnologia, així que des de la nostra empresa instem la Comunitat d’Extremadura a pensar que és possible avançar avui i ser al capdavant del canvi, no a la cua. Cal recordar que Extremadura està situada entre dos grans capitals, Madrid i Lisboa, un gran avantatge estratègic per a les empreses que no s’està aprofitant.