Entrevista al guanyador dels Premis EmprenedorXXI en la categoria de Ciències de la Vida

13/04/2018

A causa de la resistència als antibiòtics, a Europa i als Estats Units hi ha prop de 50.000 morts a l'any i s'estima que l’any 2050, el número de morts al món sigui de 10 milions, més que les morts per càncer. Així ho explica Bruno Santos, CEO de Immunethep, startup biotecnològica (spin-off de la Universitat de Porto). L'empresa portuguesa ha guanyat els Premis EmprenedorXXI en la categoria de Ciències de la Vida.

A què es dedica Immunethep?

Nosaltres desenvolupem inmunoteràpies antibacterianes fonamentades en un mecanisme de virulència que és compartit per cinc de les principals bactèries patogèniques que causen pneumònia, meningitis i sepsis. Nosaltres, tenim dos desenvolupaments més avançats: el primer és una vacuna que pretén prevenir contra infeccions de cinc bactèries, que ja està a punt per començar assajos clínics. El segon desenvolupament són anticossos contra les mateixes infeccions que poden ser utilitzats preventivament o de forma terapèutica.

Quin és l’origen de l’empresa?

La base de l'empresa sorgeix del coneixement generat durant gairebé 30 anys per una àrea de recerca de la Universitat de Porto. Fins l’any 2011, els principals resultats d'aquesta investigació estaven lluny de concretar-se com una oferta de valor tangible en el mercat. Va ser llavors quan Venture Catalysts -una empresa portuguesa que desenvolupa projectes de negoci de base científica- i Pedro Madureira van començar a treballar junts. Van arribar a un acord per crear Immunethep l'any 2014 i negociar la llicència de la patent exclusiva global amb la Universitat de Porto.

Com valoreu aquesta etapa empresarial?

Valorem moltíssim el que hem aconseguit fins a dia d’avui. Una startup té el repte de desenvolupar nous productes d'àmbit mundial amb menys recursos (financers, humans, infraestructura, etc.) que les grans empreses. Això implica, a més de tota l'activitat diària, concentrar esforços per aconseguir la inversió necessària per aconseguir els nostres objectius.

Quines barreres heu hagut d'anar superant en aquests anys?

Una empresa de base científica, per la seva complexitat, es troba amb diverses barreres que cal superar. A nivell de comunicació, cal assegurar-se que els diferents stakeholders (usuaris, clínics, inversors...) entenguin la base científica traduïda a una proposta de valor tangible. A més, aconseguir tenir una estratègia de propietat intel·lectual és clau, principalment en el sector on treballa Immunethep. La credibilitat és un altre aspecte a destacar, ja que el desenvolupament d'un producte basat en una tecnologia nova és difícil, particularment en una indústria tan regulada com la farmacèutica.
Comptar amb persones amb els atributs necessaris per el camí llarg i difícil d'una startup de base científica és possiblement la barrera i a la vegada el factor d'èxit més important

Quines recomanacions li faries a altres emprenedors?

Que facin el que realment els apassioni, que comencin el més aviat possible i trobin socis que comparteixin la mateixa visió i complementin les seves capacitats tècniques i experiència.

Quines projeccions teniu?

Els nostres esforços estan enfocats en entrar en assajos clínics amb el primer producte -la vacuna- i el desenvolupament dels assajos preclínics del segon producte -els anticossos-. Per això, estem buscant una inversió de 15 milions d'euros per a un pla d'execució que contempla els propers 3 anys.

Què fareu amb el guardó que heu aconseguit dels Premis EmprenedorXXI?

Aquest guardó i la visibilitat i reputació que ens genera ens permetrà tancar més ràpidament la ronda d'inversió que estem preparant, accelerant el desenvolupament dels diferents productes i la seva arribada a les persones que ho necessiten.

Com heu conegut aquests premis, que s'han obert aquest any per primera vegada a Portugal?

Vam conèixer els premis a través de BPI. Ens hem quedat impressionats amb la qualitat dels projectes i amb la visibilitat que genera amb les diferents fonts de finançament privat a Espanya.
Partners Grup CaixaBank
Imagin Agrobank CaixaBank Banca Privada CaixaBank Negocios CaixaBank Empresas CaixaBank Séniors MicroBank CaixaBank Dualiza Payments and Consumer VidaCaixa CaixaBank TECH CaixaBank Banca Sostenible CaixaBank Hotels & Tourism CaixaBank Real Estate & Homes
Organitzadors territorials / Col·laboradors