Guanyar-se la confiança de la societat no és fàcil i en les primeres etapes de vida d'una startup, el seu primer èxit és sobreviure. Immunethep, Genially, Sheetgo, bound4blue, Visual i MJN Neuroserveis no només han sobreviscut en la primera fase empresarial, sinó que han aconseguit créixer, generar valor i tenir grans projeccions de futur. Totes elles han sabut detectar una necessitat o un àmbit de millora i s'han fet un lloc en el mercat.
Passió pel treball
Aquestes startups pertanyen a sectors molt diferents, amb activitats com facilitar i fer accessible la creació de continguts interactius com fa
Genially; el disseny d'una vela rígida aplicable al transport marítim amb l'objectiu de reduir el consum de combustible i els nivells d'emissions (
bound4blue); el desenvolupament de inmunoteràpies antibacterianes de
Immunethep; la creació d'un
wearable en forma d’auricular per mesurar el risc de crisi d'epilèpsia i registrar-les de manera contínua com ha fet
MJN Neuroserveis; connectar la informació que contenen els fulls de càlcul i automatitzar el flux de dades entre ells (
Sheetgo), o el desenvolupament de solucions tecnològiques de gestió per al sector agroalimentari per ajudar a les empreses a millorar la productivitat i garantir la seguretat alimentària, que és el que fa
Visual.
Els equips d'aquestes empreses i els seus fundadors comparteixen la seva passió per la feina diària que duen a terme i han aprofitat la seva experiència prèvia per llançar al mercat un servei o producte únic. "Nosaltres valorem moltíssim el que hem aconseguit fins avui. Una startup té el repte de desenvolupar nous productes d'àmbit mundial amb menys recursos (financers, humans, infraestructures...) que les grans empreses. Això implica, a més de tota l'activitat diària, concentrar esforços per aconseguir la inversió necessària per assolir les nostres metes ", apunta
Bruno Santos, CEO de Immunethep.
La importància de tenir un bon equip
Per poder assolir les metes proposades és fonamental comptar amb un bon equip. Tal i com indica
José Miguel Bermúdez Miquel, CEO i cofundador de bound4blue, "el primer que recomanaria a altres emprenedors és que no iniciïn aquesta aventura empresarial sols i que ho facin en equip, ja que només en equip és possible avançar". En això també coincideix
Mercedes Iborra Broseta, COO i cofundadora de Visual: "l'actitud i la passió pel que fas són tan importants com envoltar-se d'un equip que aporti no només coneixements sinó també idees i compromís. Transformar una idea en venda és clau per generar confiança i créixer".
A més de tot el que ha après durant la primera etapa empresarial i les persones que ha conegut, el que més valora
Juan Rubio López, CEO de Genially, d'aquesta primera etapa és que "tot i que de vegades és complicat, intentem gaudir del camí el màxim possible. Som conscients de que es tracta d'una marató, no d'un esprint; és un aprenentatge constant".
Premis EmprenedorXXI, validació de bons projectes
Yannick, CEO de Sheetgo, considera que "és un camí molt difícil, fins i tot tenint una idea revolucionària", per això recomana preparar-se per molts alts i baixos, tant professionals com personals. A més, apunta que "els programes d'acceleració són fonamentals, l'entorn d'emprenedoria et permet conèixer als bons emprenedors". Però tot i els mals moments i les barreres amb què es troben,
Salvador Gutiérrez, CEO de MJN Neuroserveis, recomana a totes aquelles persones que tinguin una idea "que no ho dubtin, que lluitin per portar-la a la realitat. L'èxit (o no) del nostre projecte no ho podem assegurar, però les experiències viscudes no les oblidarem mai".
Un altre punt que tenen en comú aquests emprenedors és que han guanyat aquest any la fase sectorial dels Premis EmprenedorXXI. Tal com reconeixen, suposen una injecció de moral i una validació dels seus projectes per continuar endavant amb les seves idees i reafirmar que estan en el bon camí. Tots ells valoren la visibilitat i la reputació que els proporciona, així com la confiança i el reconeixement al seu treball. A més, suposen una excel·lent oportunitat per conèixer persones i models de negoci.