Comences des de zero, fundes una startup i el primer que et preguntes és: ho estaré fent bé o ho estaré fent malament? És molt difícil saber i encertar en les primeres decisions de la teva empresa. I qui millor per assegurar-ho que un veterà de l’emprenedoria, José Manuel Villanueva, fundador de Privalia. Privalia es una de les empreses tecnològiques amb més història a Espanya. Fundada al 2006, es va convertir en l’e-commerce que va saber convèncer, en plena crisi econòmica, a inversors i a grans firmes de la moda.
José Manuel Villanueva, va estar al
Meet-up Premios Emprendedor XXI, en el marc del South Summit, amb CaixaBank DayOne, per explicar la seva experiència com emprenedor i les dificultats del seu llarg camí a Privalia a les empreses guanyadores de les dues últimes edicions dels Premis Emprendedor XXI. D’aquesta conversa entre un veterà de l’emprenedoria i emprenedors que acaben d’aterrar al sector, van sorgir consells valuosos.
1. Cultura corporativa
Des del minut zero, has de
construir un equip basat en la cultura corporativa, basta en els mateixos valors, les mateixes normes i les mateixes pautes de conducta. Per a José Manuel, les persones i la cultura, van ser les coses més importants en els primers anys de Privalia, sense oblidar el negoci i sense oblidar a aprendre a equivocar-se.
I com s’instaura la cultura en la teva pròpia startup? Donant exemple. Les organitzacions han de crear-se amb exemple i disseny, és a dir, generant mecanismes per a què les coses funcionin tot i l’absència de l’emprenedor.
2. Prova i error
Prova i error. Prova i error sempre. Per a un emprenedor és fonamental provar i observar els erros. Una de les millors maneres de fer-ho, es
aprenent a innovar. No amb grans apostes ni grans mercats sinó aprenent a innovar a petita escala. D’aquesta manera, el concepte de prova i error és més factible i a més a més, adhereix un aprenentatge que genera valors afegits a la startup.
3. Autenticitat
L’actitud personal és el primer. Com emprenedor, has de relacionar-te constantment amb inversors i el que es prioritza és l’autenticitat.
Heu de ser com sou i mostrar-vos tal qual sou.
El concepte més important per transmetre autenticitat i credibilitat és la gestió d’expectatives, saber ser realistes. La visió de l’inversor és més eficaç si s’aconsegueixen els objectius fixats. Per tant, no és adequat generar expectatives altíssimes que després seran molt difícils d’aconseguir. És millor posar els peus a terra, saber quines són les expectatives a llarg termini i ser realistes amb els objectius futurs de l’empresa.
4. Envolta’t de bons consellers
Tenir suport sempre és important, José Manuel creu que és essencial envoltar-se de bons consellers, tenir com una espècie de Consell d’Administració que pugui permetre posar blanc sobre negre el que estàs fent i també que permeti qüestionar si el que fas és adequat o no.
5. Equilibri entre creixement i innovació
Com emprenedor, has d’enfocar-te de la mateixa forma en els revenues com en la innovació. Moltes vegades, comenta José Manuel, l’emprenedor només s’enfoca en la gestió dels ingressos i deixa de banda la innovació i provoca que l’equilibri perilli constantment. Per això, has
d’equilibrar la balança perquè la teva startup pugui créixer constantment.