04/10/2019
OpositaTest és el resultat de la mala experiència d’un opositor que va viure en primera persona el fet que els temaris editats en paper no incloguessin les últimes novetats, per exemple, del Codi penal. El resultat és un web i una app que permeten “aprendre a aprendre” i que sotmet els candidats a una sèrie de testos en què troben solucions justificades a les preguntes mal contestades i la possibilitat de competir amb els que seran els seus companys d’oposició.
Què us va motivar a presentar-vos als Premis EmprenedorXXI i què us ha aportat com a empresa?
Ens vam presentar als Premis EmprenedorXXI per la reputació del premi en si i la de les entitats que l’impulsen. Aquesta mena de premis donen molta visibilitat, tant al projecte com a l’empresa. Ens dona un punt de serietat de cara a l’exterior; per exemple, ens veuen amb uns altres ulls quan intentem captar talent. A més, ens permet establir relacions amb possibles inversors i confereix prestigi i networking en tots els àmbits (institucional i d’altres projectes), que a la llarga és una de les coses més beneficioses.
Com va sorgir la idea de crear OpositaTest?
OpositaTest neix el 2016, quan un dels membres de l’equip fundador estava preparant oposicions, en el seu cas en el sector jurídic, en el moment en què es duu a terme una reforma important del Codi penal. Es troba, llavors, que cap editorial aporta materials actualitzats ni adaptats a les exigències reals de l’examen. En aquest moment ens plantegem que seria molt interessant que els opositors disposessin d’una eina digital que els proporcionés no només materials fiables, de qualitat i sempre actualitzats, sinó també un estalvi important tant de temps com de costos en la seva preparació.
Què creieu que falla en els mètodes d’estudi tradicionals? Quina necessitat vau detectar?
A l’hora de preparar un examen de tipus test, els sistemes tradicionals tenen diversos problemes. El primer està relacionat amb la rapidesa amb què es queden obsolets els materials impresos en format paper. L’evolució legislativa al nostre país és constant i qualsevol canvi pot afectar els materials d’estudi dels opositors. El segon problema té a veure amb el temps que es perd practicant un examen de tipus test en format paper: has de comprar el llibre corresponent, fer l’exercici, crear la teva plantilla, contestar-lo i, després, corregir-lo pregunta a pregunta. En aquesta correcció, a més, no tens cap manera de saber per què la que tu has assenyalat no és l’opció correcta, cosa que, a vegades, pot fer que et sorgeixin fins i tot més dubtes en relació amb el que has estudiat. El tercer problema és que el mètode tradicional és un sistema de preparació que, en general, no aporta cap valor tret de la mera pràctica en si mateixa. I, finalment, el quart problema és que l’oposició és una competició, cosa que implica que cal ser el millor. Fins que l’opositor no fa l’examen i es publiquen les notes, no pot saber si el seu nivell era l’adequat, si s’havia d’haver esforçat més o si podia anar més tranquil a l’examen perquè el seu nivell era excel·lent. Així, doncs, vam crear OpositaTest.com per fer front a tots aquests problemes.
Per què creieu que no s’havia aplicat abans la tecnologia per resoldre aquest problema?
Creiem que un dels factors que ha alentit l’aplicació de les noves tecnologies a les oposicions i, en concret, a la preparació dels exàmens de tipus test és que el sector és molt tradicional i hi predominen editorials o empreses molt grans, acomodades en un model de negoci que gira al voltant del paper. El procés de canvi del paper al suport digital comporta un esforç extra, no només tecnològic, sinó també humà, i cal educar els professors i professionals en l’ús i el maneig d’aquests materials. Creiem que, en aquest àmbit, aquestes empreses no han sabut veure el potencial que els oferia la digitalització.
Com funciona OpositaTest? Què ha de fer un opositor per interactuar amb la interfície?
El funcionament d’OpositaTest és molt senzill. Tenim una base de preguntes de tipus test per a cadascuna de les oposicions o proves que preparem, amb la qual l’estudiant pot practicar de manera totalment personalitzada i al seu ritme fent diferents modalitats de tests: per temes, per matèries, complets, de preguntes fallades, de preguntes en blanc, etc. Per accedir a OpositaTest, només cal que l’usuari s’hi registri i se subscrigui a l’oposició o al contingut que li interessa. Tenim sempre subscripcions de diferents durades i preus, per adaptar-nos a les exigències i necessitats de cada perfil d’opositor concret.
Quines opcions ofereix OpositaTest als opositors? Com ajuda a un opositor a estudiar millor?
La clau és l’aprenentatge personalitzat. El nostre sistema s’adapta a l’estil i el nivell de cada opositor i li permet confeccionar els tests segons les seves necessitats: per temes o matèries, de preguntes fallades o en blanc, o simulacre d’examen oficial. El 100% de les nostres respostes tenen una solució justificada, cosa que permet a l’opositor saber exactament en què falla i li evita pèrdues de temps que no li aporten valor. També oferim actualització constant, perquè volem que l’opositor se centri en l’estudi; de tota la resta ens n’encarreguem nosaltres. El mantenim informat sobre els canvis i les novetats de la seva oposició. I, finalment, oferim un seguiment personalitzat, que permet que el candidat sàpiga en tot moment com va evolucionant i quines són les seves debilitats i el seu nivell real.
De quina manera detecta el sistema la necessitat de l’estudiant, la seva evolució i el mètode més eficaç per millorar el seu rendiment i els resultats finals?
Tota la pràctica que l’opositor fa a OpositaTest es desa, se’n fa un seguiment i s’analitza. Aquest seguiment personalitzat es mostra de forma molt visual a través de gràfiques, dades i estadístiques, amb la qual cosa l’opositor pot comprovar en qualsevol moment quin és el seu nivell i ser conscient de les matèries o temes en què més falla, o en quins falla menys, en comparació amb la resta d’opositors. Aprofitem aquesta anàlisi per enviar-li recomanacions personalitzades amb l’objectiu de millorar els seus punts febles, cosa que es tradueix en un millor rendiment de l’opositor i en una millora dels seus resultats.
Com manteniu el temari actualitzat?
Ho fem per dues vies, una espècie de double-check: d’una banda, el nostre sistema actualitza les preguntes i els programes de les oposicions pràcticament en temps real mitjançant un protocol únic, que revisa contínuament si es fa alguna modificació del temari o una reforma legislativa. D’altra banda, tenim un equip de contingut intern i una àmplia xarxa de col·laboradors externs, que també s’encarrega cada dia de revisar tots els butlletins i novetats legislatives i confirmar els canvis pertinents en el sistema. El sistema està dissenyat perquè qualsevol canvi s’hi pugui integrar al moment i l’usuari gaudeixi sempre de continguts actualitzats. Som els més ràpids.
Quins avantatges obté l’estudiant quan fa els tests cada vegada que acaba una part del temari?
Segons estudis publicats per diferents universitats, guardar el temari i practicar el record és una estratègia d’estudi molt potent. Amb aquest mètode, s’aconsegueix retenir un 78% més de la matèria a llarg termini que si només es practica el repàs del temari mitjançant lectura. Quan els estudiants tenen el material al davant, creuen que el coneixen millor del que el coneixen en realitat; tanmateix, quan practiquen el record és quan realment assenten el coneixement i activen la memòria. A més, aquesta pràctica com a mètode d’estudi ajuda la memòria de termini intermedi, per la qual cosa, en el cas de persones que preparen oposicions, té molta importància a l’hora d’aconseguir l’aprovat. Tenim comprovat que els usuaris que fan servir el nostre sistema milloren els seus resultats amb taxes superiors al 95%. És important acostumar-se a la forma de preguntar, al temps que tens per respondre i a com triar l’opció més correcta; en aquest sentit, a OpositaTest els ajudem a anar el més preparats possible.
Com funciona el sistema de ludificació d’OpositaTest?
Opositar és normalment un procés molt solitari, ardu i que depèn en gran mesura de la voluntat de l’opositor. El nostre sistema pretén incentivar la preparació i fer que estudiar sigui una cosa divertida i addictiva. Aprendre jugant és la millor manera d’assimilar els coneixements. Això ho aconseguim amb la classificació i amb els reptes entre opositors. A mesura que l’opositor practica, ponderem els seus resultats per col·locar-lo en una classificació en què es pot comparar amb altres opositors, cosa que té un doble avantatge: incentiva la preparació gràcies a la motivació de voler ser el millor i pujar llocs i, a més, proporciona una imatge més fidel del nivell real d’un mateix. No podem oblidar-nos que a les oposicions no n’hi ha prou d’aprovar, cal ser el millor.
Quants usuaris tenen el vostre web i la vostra app?
Actualment, OpositaTest té més de 260.000 usuaris registrats, que practiquen amb nosaltres tant des de la versió web d’OpositaTest.com com a través de les nostres aplicacions per a IOS i Android per a mòbil i tauleta.
Penseu en la internacionalització del projecte?
Sí, els nostres plans inclouen la internacionalització. La resposta dels nostres clients ens motiva per continuar creixent. El fet de pensar a donar servei en altres països ens fa molta il·lusió.
Teniu pensat estendre el vostre mètode a altres àrees de formació?
Actualment ja tenim al nostre web altres continguts diferents de les oposicions. Des de fa més de dos anys, som la plataforma oficial del Col·legi de Gestors Administratius de Galícia: tots els seus alumnes preparen la prova d’accés a la professió de gestor administratiu amb el nostre web. A més, també hi tenim incorporada la prova d’accés a l’advocacia, que des de fa uns anys consisteix en un examen de tipus test.
Com creieu que les noves tecnologies afectaran el sector de l’educació en un futur pròxim? Queda molt per emprendre dins el sector?
L’objectiu de l’educació ha de ser aprendre a aprendre: menys memoritzar dades i més esperit crític. Aquí és on la tecnologia juga un paper important, ja que ajuda l’alumne a ser més conscient del seu procés d’aprenentatge i el prepara per millorar la seva capacitat d’autoaprenentatge.